Z_Macias.jpg

Zbigniew Macias

zastępca dyrektora ds. artystycznych

Ukończył łódzką Akademię Muzyczną, gdzie studiował śpiew pod kierunkiem prof. Z. Krzywickiego. Zadebiutował, jeszcze jako student, w Teatrze Muzycznym w Łodzi rolą Michała w Miłości cygańskiej F.  Lehára. Kolejne role w tym teatrze to: Poeta w Poemacie księżycowym H. Czyża, Tewje w Skrzypku na dachu J. Bocka (dwukrotnie), tytułowa w musicalu Zorba J. Kandera, Jowisz w Orfeuszu w piekle J. Offenbacha i Don Kichot w musicalu Człowiek z La Manchy M. Leigha (Złota Maska w 1998 roku).

Jest laureatem wielu konkursów muzycznych, m.in. Konkursu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w `s-Hertogenbosch w Holandii, Konkursu im. Marii Callas w Atenach. Był solistą Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej i Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od 1992 roku jest solistą Opery Narodowej w Warszawie. Występował na prestiżowych festiwalach operowych: w Xanten (Niemcy), Bregenz (Austria), Carcassonne (Francja), Wexford (Irlandia), Beijing Music Festival (Chiny). Szefem artystycznym Teatru Muzycznego w Łodzi jest od roku 2006.

W jego repertuarze znajduje się ponad czterdzieści partii operowych, które wykonywał na całym niemal świecie – w krajach europejskich, w Stanach Zjednoczonych, Azji i Afryce. Są to m.in. partie: Escamilla w Carmen G. Bizeta, Hrabiego de Sirieux w Fedorze U.Giordana, Alfia w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego, Janusza w Halce i Miecznika w Strasznym dworze S. Moniuszki, Figara w Weselu Figara i tytułowa w Don Giovannim W. A. Mozarta, Apostoła Piotra w Quo vadis F. Nowowiejskiego, Sharplessa w Madame Butterfly i Scarpii w Tosce G. Pucciniego, Doktora Bartola w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, von Faninala w Kawalerze srebrnej róży i Jochanaana w Salome R. Straussa, Orestesa w Elektrze M. Theodorakisa (prapremiera), w operach G. Verdiego: Amonasra w Aidzie, Don Carlosa w Ernanim, Anckarströma (Renata) w Balu maskowym, Rodriga w Don Carlosie, partie tytułowe w operach Makbet, Nabucco i Rigoletto, Germonta w Traviacie,  a także tytułowa w Holendrze tułaczu oraz Amfortasa w Parsifalu R. Wagnera. Nagrywał z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi, w Krakowie i w Warszawie. Z zespołem Opery Narodowej w Warszawie wziął udział w nagraniach płytowych Halki i Strasznego dworu S. Moniuszki, z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi – Aidy G. Verdiego, a z zespołem warszawskiego Teatru Roma – musicalu Koty A. Lloyda Webbera, nagrał także cztery płyty solowe: Opera Arias, Taki piękny wieczór…, Kochałem panią... oraz Ballady żeglarskie.

Ma bogaty repertuar koncertowy: śpiewa pieśni F. Schuberta, R. Schumanna, H. Wolfa, M. Ravela, P. Czajkowskiego i S. Rachmaninowa, a także oratoria i kantaty J.S. Bacha, J. Haydna, G. F. Haendla, J. Brahmsa i C. Orffa. Jest także reżyserem: w Nowym Teatrze w Słupsku wyreżyserował przedstawienie Skrzypka na dachu J. Bocka , a Teatrze Muzycznym w Łodzi – spektakle Krainy uśmiechu i Wesołej wdówki F. Lehára oraz Wonderful Town L. Bernsteina.
W 2003 roku otrzymał tytuł Zasłużony dla Miasta Łodzi. W 2005 roku został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi i Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2011 roku z rąk wojewody łódzkiego otrzymał Złoty Medal za długoletnią służbę.

Galeria

Macias_galeria1.JPG
Macias_galeria2.jpg
Macias_galeria3.jpg
Macias_galeria4.jpg
Macias_galeria5.jpg
macias_galeria6.jpg
Macias_galeria7.jpg
Serwis używa informacji zapisanych za pomocą plików cookie oraz innych rozwiązań informatycznych, pozwalających na dostosowanie treści do potrzeb użytkownika oraz w celach statystycznych.. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody na ich zapisywanie, należy opuścić stronę lub zmienić w przeglądarce ustawienia dotyczące cookies. Szczegółowe informacje można znaleźć w naszej polityce cookies.