Skrzypek na dachu
Reżyseria/ JAN SZURMIEJ
3 godz. 30 min. (jedna przerwa)
Musical Skrzypek na dachu to arcydzieło gatunku. Swój sukces zawdzięcza w dużej mierze walorom libretta, które odtwarza atmosferę i koloryt małej żydowskiej wioski z początku XX wieku. Skrzypek na dachu jest także obrazem przemian w świecie, upadania tradycji, która nie wytrzymuje konfrontacji z nowymi zjawiskami. Na tym tle rozgrywa się historia rodziny Tewjego-mleczarza i dramat całej wioski. Piękne piosenki i brawurowe chóry, znakomita choreografia i stylizowane kostiumy – wszystko to składa się na przedstawienie, doskonale wpisujące się w tradycję niezliczonych realizacji tego musicalu na całym świecie i od lat cieszy się uznaniem łódzkiej publiczności.
Realizatorzy:
Reżyseria i choreografia
Jan SzurmiejKierownictwo muzyczne
Elżbieta Tomala-NocuńAsystentka choreografa
Karolina Rejnus-MroczekAsystent reżysera
Krzysztof WawrzyniakAsystentka scenografa
Ewa PosmykRealizacja światła
Wojciech Pietrzyk
Marek Czajkowski
Remigiusz RistokRealizacja dźwięku
Łukasz Zachwieja
Robert Pawlak
Krzysztof Olejniczak
Paweł SiąkałaInspicjentki
Elżbieta Lechańska
Grażyna LinkeSuflerka
Elżbieta Literacka
Wykonawcy:
TewjeJacek Jaskuła
GołdaAgnieszka Gabrysiak
HudłEmilia Klimczak
ChawaEwa Spanowska
SzpryncaAntonina Szrajber
BejłkaAnna Nocuń
MotłPiotr Płuska
SzejndłAnna Drechsler
PerczykPaweł Erdman
LejzorMaciej Markowski
MordkaKarol Wolski
RabinAndrzej Orechwo
MendelKarol Lizak
AbramDominik Lewandowski
NachumCzesław Drechsler
Babcia CajtlaMieczysława Andrzejak
Fruma SaraAnna Borzyszkowska
PolicjantPrzemysław Pawłowski
FiedkaDaniel Stanko
SaszaSzymon Jędruch
RifkaDominika Czarnecka
Skrzypek (solo skrzypcowe)Kacper Pałuba (współpraca)
Zespół wokalnyDominika CzarneckaAnna DrechslerMartyna HenkeJustyna KopiszkaPatrycja Lenarczyk-OnaszWeronika MusiałEwa PietrasKatarzyna SmoleńMichał DomagałaCzesław DrechslerMaciej DzięgielewskiDominik LewandowskiKarol LizakNatan NogajKamil OlczykMarek PrusiszBogdan SokołowskiDaniel StankoAdam Szczypień
Tancerze Teatru Muzycznego w ŁodziAnna GłowackaValeria KolochkoAleksandra PawlakKarolina Rejnus-MroczekMagdalena TonnPaulina WasilewskaJustyna ZiemiańskaKostyantyn PopovRobert SarneckiMaciej SzymczakBartłomiej ZającTomasz Ziółek
Tancerze doangażowaniDariusz Kowalewski (współpraca)Tomasz Słomka (współpraca)
Orkiestra Teatru Muzycznego w Łodzi
DyrygentElżbieta Tomala-Nocuń
Polska wersja kultowego broadwayowskiego musicalu „Skrzypek na dachu” wystawiona została po raz pierwszy 5 maja 1983 roku w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Było to wielkie przedsięwzięcie, a realizację powierzono artystom o ogólnopolskiej renomie. Reżyserem została jedna z najsłynniejszych polskich śpiewaczek operowych, obdarzona talentem inscenizacyjnym – Maria Fołtyn, scenografię zaprojektował Marian Stańczak, choreografię ułożyła znakomita Krystyna Gruszkówna. Za pulpitem dyrygenckim stanął Rajmund Ambroziak. Emocje budziła obsada, a zwłaszcza odtwórca postaci głównego bohatera – Tewjego Mleczarza. Zaproszenie do występów przyjął jeden z największych polskich śpiewaków operowych – niezrównany bas, Bernard Ładysz, ceniony także za talent aktorski. Rolę w łódzkiej inscenizacji przyjął tuż po sukcesie filmu „Znachor” Jerzego Hofmanna, w którym zagrał młynarza Prokopa. Jego zmiennikiem był młody, debiutujący na dużych scenach Zbigniew Macias.
Tytuł powrócił na deski Teatru Muzycznego w Łodzi w grudniu 1999 roku – tym razem w reżyserii i z choreografią Jana Szurmieja. Rolę Tewjego Zbigniew Macias dzielił wówczas z Krzysztofem Leszczyńskim.
W maju 2023 roku, w 40 lat od polskiej prapremiery, „Skrzypek na dachu” ponownie zaprezentowany został na scenie przy Północnej, a w roli Tewjego znów zobaczyliśmy Zbigniewa Maciasa, na zmianę z Grzegorzem Szostakiem. W kwietniu 2024 do obsady dołączył Bernard Szyc.
Musical Skrzypek na dachu to arcydzieło gatunku. Swój sukces zawdzięcza w dużej mierze walorom libretta, które odtwarza atmosferę i koloryt małej żydowskiej wioski z początku XX wieku. Skrzypek na dachu jest także obrazem przemian w świecie, upadania tradycji, która nie wytrzymuje konfrontacji z nowymi zjawiskami. Na tym tle rozgrywa się historia rodziny Tewjego-mleczarza i dramat całej wioski. To także jeden z niewielu musicali, w których mówi się o podstawowych wartościach życia i przemijaniu.
Reżyser przedstawienia Teatru Muzycznego w Łodzi, Jan Szurmiej, wiernie odtworzył klimat obyczajowy malutkiej Anatewki gdzieś daleko na Ukrainie i jej żydowskiej społeczności. Piękne piosenki i brawurowe chóry, znakomita choreografia i stylizowane kostiumy – wszystko to składa się na przedstawienie, doskonale wpisujące się w tradycję niezliczonych realizacji tego musicalu na całym świecie i od lat cieszy się uznaniem łódzkiej publiczności.