Katarzyna Groniec z utworami z nagrodzonej niedawno Fryderykiem płyty „Konstelacje”, Artur Żmijewski i Ewa Żmijewska w mistrzowskim poemacie jazzowym Kuby Stankiewicza o królowej Bonie, Maciej Pawlak i Karina Komendera w musicalowej podróży za ocean –  to tylko niektóre z propozycji zaczynającego się dziś Festiwalu OFF-Północna. Zapraszamy też na warsztaty, spotkania i panelowe dyskusje.

Tegoroczna edycja Festiwalu OFF-Północna odbędzie się w dniach od 12 do 21 kwietnia, a jej hasłem przewodnim jest „Siła jednostki”.

Debiutanci i mistrzowie – weekend otwarcia

Festiwal otworzy spektakl „Bestiariusz Polski”. Studenci Szkoły Filmowej w Łodzi zabiorą publiczność w muzyczną podróż do świata z nagłówków brukowców i powidoków telewizyjnych dzienników. Młoda dziennikarka zaczyna pracę w bulwarówce, a obiektem jej pierwszego reportażu ma być najbardziej krwawa i poruszająca zbrodnia w historii Polski. To może być artykuł życia.

Dużą porcję wrażeń zapewni widzom Teatr Nowy Proxima, tym razem sięgający po historię Czarnego Anioła w spektaklu „Kruchość wodoru. Demarczyk”. Za scenariusz i reżyserię odpowiedzialna jest Katarzyna Chlebny. Istotą przejmującej – i fenomenalnej również w warstwie wizualnej – opowieści o Ewie Demarczyk jest nie tyle biografia artysty, ile portret zagubionego perfekcjonisty, zatraconego w pokonywaniu samego siebie.

Za sprawą Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty weekend otwarcia OFF-Północna to również przestrzeń artystycznej rywalizacji. Jej świadkiem może być każdy, bo konkursowe przesłuchania na żywo przed mistrzowskim jury są otwarte dla publiczności.  O nagrody pieniężne i statuetkę Jonaszka powalczy ośmioro solistów, jeden duet i jeden zespół. Ich występy oceniać będą między innymi: Wojciech Kościelniak, Konrad Imiela czy Piotr Kofta.

Wieczór finału konkursu zwieńczy koncert „Konstelacje” Katarzyny Groniec. Utwory zostatniej płyty artystki składają się w opowieść o błądzeniu w ciemności, o szukaniu światła i odnajdywaniu się w świecie, którego nie sposób już rozpoznać.  

Powrót do przeszłości

W tym roku festiwal ma też propozycję dla młodzieży szkolnej: spektakl Fundacji Pomysłodalnia „Nie tylko Przemyk” w reżyserii Piotra Wyszomirskiego. Przypomina on mało utrwalony w pamięci zbiorowej sojusz studentów i robotników w grudniu 1981 r. w Stoczni Gdańskiej. Integralną częścią spektaklu są wiersze Edwarda Stachury, Rafała Wojaczka, Ryszarda Milczewskiego-Bruno, ale też liryki Grzegorza Przemyka i jego matki Barbary Sadowskiej.

Zupełnie inne emocje przyniesie festiwalowy czwartek, 18 kwietnia. Wtedy to na scenie
OFF-Północna zagości Teatr Muzyczny z Torunia ze spektaklem „Piękna Lucynda”, proponując teatralną zabawę wokół molierowskiej intrygi według Hemara. Będzie więc i zakochany młodzieniec, i stary milioner zalecający się do dziewczyny, która mogłaby być jego córką, ciotka, która na temat relacji damsko-męskich wie już wszystko oraz dziewczyna tkwiąca w rozterce: uczucia czy stabilizacja.

Co w przyszły weekend?

Drugi weekend festiwalu otworzą Maciej Pawlak i Karina Komendera koncertem „Tides and Times”. Tym razem wybierzemy się za ocean, bo duet od lat poświęca się odnajdywaniu tego, co w Polsce wciąż nieodkryte w zakresie teatru muzycznego czy amerykańskiej piosenki aktorskiej. W programie fragmenty uznanych amerykańskich musicali, autorstwa Adama Guettela, Jasona Roberta Browna, Craiga Carnelii, Kait Kerrigan, Briana Lowdermilka czy Maury’ego Yestona.

W sobotę, Barbara Sanecka, Kamil Olczyk i Łukasza Walczak podzielą się z publicznością swoją fascynacją postacią amerykańskiego choreografa Boba Fosse’a i twórczością legendarnych artystów, takich jak Fred Astaire, Ginger Rogers, Cyd Charisse i Gene Kelly w programie „Miłość ci wszystko wypaczy. Musicalowa rewia absurdu”. Tego samego dnia w poemacie jazzowym „Bona Sforza d’Aragona” wystąpią Artur Żmijewski i Ewa Żmijewska. Wyjątkowość projektu polega na połączeniu dwóch gatunków scenicznych. Koncert, skomponowany przez jednego z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych – Kubę Stankiewicza, jest jednocześnie kameralną formą teatralną zbudowaną wokół tekstu Michała Zabłockiego – lekką, dowcipną, a zarazem wzruszającą opowieścią o jednej z najbardziej intrygujących postaci w naszej historii.

Wreszcie na finał – „Depesze” w  wykonaniu artystów Teatru Rampa na Targówku. Wystawiany, po raz pierwszy w festiwalowej odsłonie, spektakl poświęcony jest muzyce kultowego zespołu Depeche Mode. Publiczność usłyszy zupełnie nowe interpretacje ich utworów w aranżacji Marty Zalewskiej, aw wykonaniu m.in. Marcina Januszkiewicza.

Każdemu z wydarzeń towarzyszyć będzie spotkanie publiczności z artystami. W programie festiwalu znalazły się też przygotowane przez Martę Szostak arteterapeutyczne zajęcia dla młodych kobiet, przełamujące przekonania dotyczące ciała czy improwizacyjne warsztaty teatralne w Parku Helenów, które poprowadzą Michał Jóźwik, Maria Gudejko i Szymon Nygard.

Tradycją Festiwalu jest też panel dyskusyjny z cyklu „Po co…”. Tym razem będzie on poświęcony osobom „współtworzącym kulturę z tylnego siedzenia”. Wezmą w nim udział Aleksandra Boćkowska, która opublikowała zbiór wywiadów „To wszystko nie robi się samo – rozmowy na zapleczu kultury”, Daria Sobik autorka dramatu „Zmęczone” oraz Monika Mioduszewska z Teatru Wybrzeże i Magdalena Szuster z Teatru Muzycznego w Łodzi. Wydarzenie odbędzie się w Bibliotece MeMo przy ul. Moniuszki w Łodzi, a wstęp jest wolny.

_____

Szczegóły dotyczące Festiwalu OFF-Północna można znaleźć na www.offpolnocna.com

Festiwal współfinansowany ze środków Miasta Łodzi

Serwis używa informacji zapisanych za pomocą plików cookie oraz innych rozwiązań informatycznych, pozwalających na dostosowanie treści do potrzeb użytkownika oraz w celach statystycznych.. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody na ich zapisywanie, należy opuścić stronę lub zmienić w przeglądarce ustawienia dotyczące cookies. Szczegółowe informacje można znaleźć w naszej polityce cookies .

Akceptuję