Skrzypek na dachu
Reżyseria/ JAN SZURMIEJ
3 godz. 30 min. (jedna przerwa)
Musical Skrzypek na dachu to arcydzieło gatunku. Swój sukces zawdzięcza w dużej mierze walorom libretta, które odtwarza atmosferę i koloryt małej żydowskiej wioski z początku XX wieku. Skrzypek na dachu jest także obrazem przemian w świecie, upadania tradycji, która nie wytrzymuje konfrontacji z nowymi zjawiskami. Na tym tle rozgrywa się historia rodziny Tewjego-mleczarza i dramat całej wioski. Piękne piosenki i brawurowe chóry, znakomita choreografia i stylizowane kostiumy – wszystko to składa się na przedstawienie, doskonale wpisujące się w tradycję niezliczonych realizacji tego musicalu na całym świecie i od lat cieszy się uznaniem łódzkiej publiczności.
Realizatorzy:
Reżyseria i choreografia
Jan SzurmiejKierownictwo muzyczne
Elżbieta Tomala-NocuńAsystentka choreografa
Karolina Rejnus-MroczekAsystent reżysera
Krzysztof WawrzyniakAsystentka scenografa
Ewa PosmykRealizacja światła
Wojciech Pietrzyk
Marek Czajkowski
Remigiusz RistokRealizacja dźwięku
Łukasz Zachwieja
Robert Pawlak
Krzysztof Olejniczak
Paweł SiąkałaInspicjentki
Elżbieta Lechańska
Grażyna LinkeSuflerka
Elżbieta Literacka
Wykonawcy:
SzpryncaOliwia JabłońskaAntonina Szrajber
BejłkaPola MarkowskaAnna Nocuń
JentaDominika CzarneckaAleksandra Janiszewska
LejzorMaciej Markowski
RabinAndrzej Orechwo
MendelKarol LizakNatan Nogaj
Babcia CajtlaMieczysława Andrzejak
Fruma SaraAnna Borzyszkowska
RifkaDominika CzarneckaAnna DrechslerPatrycja Lenarczyk-Onasz
Skrzypek (solo skrzypcowe)Kacper Pałuba (współpraca)
Zespół wokalnyDominika CzarneckaAnna DrechslerMartyna HenkeJustyna KopiszkaPatrycja Lenarczyk-OnaszWeronika MusiałEwa PietrasKatarzyna SmoleńMichał DomagałaCzesław DrechslerMaciej DzięgielewskiDominik LewandowskiKarol LizakNatan NogajKamil OlczykMarek PrusiszBogdan SokołowskiDaniel StankoAdam Szczypień
Tancerze Teatru Muzycznego w ŁodziAnna GłowackaValeria KolochkoAleksandra PawlakKarolina Rejnus-MroczekMagdalena TonnPaulina WasilewskaJustyna ZiemiańskaKostyantyn PopovRobert SarneckiMaciej SzymczakBartłomiej ZającTomasz Ziółek
Tancerze doangażowaniDariusz Kowalewski (współpraca)Tomasz Słomka (współpraca)
Orkiestra Teatru Muzycznego w Łodzi
DyrygentElżbieta Tomala-Nocuń
Polska wersja kultowego broadwayowskiego musicalu „Skrzypek na dachu” wystawiona została po raz pierwszy 5 maja 1983 roku w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Było to wielkie przedsięwzięcie, a realizację powierzono artystom o ogólnopolskiej renomie. Reżyserem została jedna z najsłynniejszych polskich śpiewaczek operowych, obdarzona talentem inscenizacyjnym – Maria Fołtyn, scenografię zaprojektował Marian Stańczak, choreografię ułożyła znakomita Krystyna Gruszkówna. Za pulpitem dyrygenckim stanął Rajmund Ambroziak. Emocje budziła obsada, a zwłaszcza odtwórca postaci głównego bohatera – Tewjego Mleczarza. Zaproszenie do występów przyjął jeden z największych polskich śpiewaków operowych – niezrównany bas, Bernard Ładysz, ceniony także za talent aktorski. Rolę w łódzkiej inscenizacji przyjął tuż po sukcesie filmu „Znachor” Jerzego Hofmanna, w którym zagrał młynarza Prokopa. Jego zmiennikiem był młody, debiutujący na dużych scenach Zbigniew Macias.
Tytuł powrócił na deski Teatru Muzycznego w Łodzi w grudniu 1999 roku – tym razem w reżyserii i z choreografią Jana Szurmieja. Rolę Tewjego Zbigniew Macias dzielił wówczas z Krzysztofem Leszczyńskim.
W maju 2023 roku, w 40 lat od polskiej prapremiery, „Skrzypek na dachu” ponownie zaprezentowany został na scenie przy Północnej, a w roli Tewjego znów zobaczyliśmy Zbigniewa Maciasa, na zmianę z Grzegorzem Szostakiem. W kwietniu 2024 do obsady dołączył Bernard Szyc.
Musical Skrzypek na dachu to arcydzieło gatunku. Swój sukces zawdzięcza w dużej mierze walorom libretta, które odtwarza atmosferę i koloryt małej żydowskiej wioski z początku XX wieku. Skrzypek na dachu jest także obrazem przemian w świecie, upadania tradycji, która nie wytrzymuje konfrontacji z nowymi zjawiskami. Na tym tle rozgrywa się historia rodziny Tewjego-mleczarza i dramat całej wioski. To także jeden z niewielu musicali, w których mówi się o podstawowych wartościach życia i przemijaniu.
Reżyser przedstawienia Teatru Muzycznego w Łodzi, Jan Szurmiej, wiernie odtworzył klimat obyczajowy malutkiej Anatewki gdzieś daleko na Ukrainie i jej żydowskiej społeczności. Piękne piosenki i brawurowe chóry, znakomita choreografia i stylizowane kostiumy – wszystko to składa się na przedstawienie, doskonale wpisujące się w tradycję niezliczonych realizacji tego musicalu na całym świecie i od lat cieszy się uznaniem łódzkiej publiczności.