Skrzypek na dachu

Reżyseria/ JAN SZURMIEJ

3 godz. 30 min. (jedna przerwa)

Musical Skrzypek na dachu to arcydzieło gatunku. Swój sukces zawdzięcza w dużej mierze walorom libretta, które odtwarza atmosferę i koloryt małej żydowskiej wioski z początku XX wieku. Skrzypek na dachu jest także obrazem przemian w świecie, upadania tradycji, która nie wytrzymuje konfrontacji z nowymi zjawiskami. Na tym tle rozgrywa się historia rodziny Tewjego-mleczarza i dramat całej wioski. Piękne piosenki i brawurowe chóry, znakomita choreografia i stylizowane kostiumy – wszystko to składa się na przedstawienie, doskonale wpisujące się w tradycję niezliczonych realizacji tego musicalu na całym świecie i od lat cieszy się uznaniem łódzkiej publiczności.

Realizatorzy:

  • Reżyseria i choreografia
    Jan Szurmiej

  • Kierownictwo muzyczne
    Elżbieta Tomala-Nocuń

  • Asystentka choreografa
    Karolina Rejnus-Mroczek

  • Asystent reżysera
    Krzysztof Wawrzyniak

  • Asystentka scenografa
    Ewa Posmyk

  • Realizacja światła
    Wojciech Pietrzyk
    Marek Czajkowski
    Remigiusz Ristok

  • Realizacja dźwięku
    Łukasz Zachwieja
    Robert Pawlak
    Krzysztof Olejniczak
    Paweł Siąkała

  • Inspicjentki
    Elżbieta Lechańska
    Grażyna Linke

  • Suflerka
    Elżbieta Literacka

Wykonawcy:

Polska wersja kultowego broadwayowskiego musicalu „Skrzypek na dachu” wystawiona została po raz pierwszy 5 maja 1983 roku w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Było to wielkie przedsięwzięcie, a realizację powierzono artystom o ogólnopolskiej renomie. Reżyserem została jedna z najsłynniejszych polskich śpiewaczek operowych, obdarzona talentem inscenizacyjnym – Maria Fołtyn, scenografię zaprojektował Marian Stańczak, choreografię ułożyła znakomita Krystyna Gruszkówna. Za pulpitem dyrygenckim stanął Rajmund Ambroziak. Emocje budziła obsada, a zwłaszcza odtwórca postaci głównego bohatera – Tewjego Mleczarza. Zaproszenie do występów przyjął jeden z największych polskich śpiewaków operowych – niezrównany bas, Bernard Ładysz, ceniony także za talent aktorski. Rolę w łódzkiej inscenizacji przyjął tuż po sukcesie filmu „Znachor” Jerzego Hofmanna, w którym zagrał młynarza Prokopa. Jego zmiennikiem był młody, debiutujący na dużych scenach Zbigniew Macias.

Tytuł powrócił na deski Teatru Muzycznego w Łodzi w grudniu 1999 roku – tym razem w reżyserii i z choreografią Jana Szurmieja. Rolę Tewjego Zbigniew Macias dzielił wówczas z Krzysztofem Leszczyńskim.

W maju 2023 roku, w 40 lat od polskiej prapremiery, „Skrzypek na dachu” ponownie zaprezentowany został na scenie przy Północnej, a w roli Tewjego znów zobaczyliśmy Zbigniewa Maciasa, na zmianę z Grzegorzem Szostakiem. W kwietniu 2024 do obsady dołączył Bernard Szyc.

 


 

Musical Skrzypek na dachu to arcydzieło gatunku. Swój sukces zawdzięcza w dużej mierze walorom libretta, które odtwarza atmosferę i koloryt małej żydowskiej wioski z początku XX wieku. Skrzypek na dachu jest także obrazem przemian w świecie, upadania tradycji, która nie wytrzymuje konfrontacji z nowymi zjawiskami. Na tym tle rozgrywa się historia rodziny Tewjego-mleczarza i dramat całej wioski. To także jeden z niewielu musicali, w których mówi się o podstawowych wartościach życia i przemijaniu.

Reżyser przedstawienia Teatru Muzycznego w Łodzi, Jan Szurmiej, wiernie odtworzył klimat obyczajowy malutkiej Anatewki gdzieś daleko na Ukrainie i jej żydowskiej społeczności. Piękne piosenki i brawurowe chóry, znakomita choreografia i stylizowane kostiumy – wszystko to składa się na przedstawienie, doskonale wpisujące się w tradycję niezliczonych realizacji tego musicalu na całym świecie i od lat cieszy się uznaniem łódzkiej publiczności.

Serwis używa informacji zapisanych za pomocą plików cookie oraz innych rozwiązań informatycznych, pozwalających na dostosowanie treści do potrzeb użytkownika oraz w celach statystycznych.. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody na ich zapisywanie, należy opuścić stronę lub zmienić w przeglądarce ustawienia dotyczące cookies. Szczegółowe informacje można znaleźć w naszej polityce cookies .

Akceptuję