O teatrze

Teatr Muzyczny jest najstarszą sceną muzyczną w Łodzi – w 2015 roku świętowaliśmy siedemdziesięciolecie działalności. To szmat czasu: wiele premier, spotkań ze znakomitymi artystami, wiele sukcesów artystycznych. Z radością 1 października 2011 roku powitaliśmy Państwa w pięknym, nowoczesnym budynku ze sceną i zapleczem technicznym umożliwiającymi tworzenie wielkich inscenizacji. Pragnąc, by nasz repertuar był atrakcyjny dla dzieci, młodzieży i dorosłej publiczności, w ciągu ostatnich czterech lat pokazaliśmy formy sceniczne, trafiające w różnorodne temperamenty, upodobania estetyczne i poczucie humoru widzów. Staramy się nie zawieść nikogo, dla którego teatr i muzyka są ważne w życiu. I zawsze z przyjemnością witamy wszystkich naszych gości.

Grażyna Posmykiewicz, dyrektor

Od Lutni do Muzycznego

W czasie swojej działalności Teatr Muzyczny w Łodzi, przez lata zwany po prostu łódzką Operetką,  miał aż trzy adresy: w 1945 r. była to ulica Nawrot 27, gdzie w budynku po kościele łódzkich baptystów znajdował się Dom Kultury Milicjanta, drugi adres to ulica Piotrkowska 243, gdzie przed wojną mieściło się niemieckie towarzystwo śpiewacze (miała to być tylko tymczasowa siedziba teatru z widownią na 635 miejsc, ale okazała się nią być aż do 1964 r.; w tym czasie wystawiono ponad 60 premier), i obecny – ulica Północna 47/51.

Łódzki Teatr Komedii Muzycznej Lutnia był pierwszym powojennym i do roku 1947 jedynym teatrem operetkowym w Polsce. Był to też teatr, który kontynuował wspaniałą tradycję wileńskiej Lutni co w powojennej rzeczywistości nie było nieistotne. Ale właśnie ten, oczywiście ideologiczny wzgląd zdecydował we wczesnych latach pięćdziesiątych XX wieku o zmianie nazwy, usunięciu członu Lutnia z nazwy teatru, który najpierw stał się Spółdzielnią Pracy Pracowników Teatralnych Teatr Muzyczny, później Państwową Operetką w Łodzi, a potem Państwowym Teatrem Muzycznym w Łodzi, by przejść do obecnej nazwy Teatr Muzyczny w Łodzi.

Pierwszą wystawioną przez artystów teatru operetką była Wiktoria i jej huzar P. Abrahama (premiera – 18 maja 1946 r.), a pierwszym musicalem – dzieło Cole’a Portera Kiss me, Kate! (1958 r.). Trzy lata wcześniej – 24 kwietnia 1955 r. – odbyła się prapremiera pierwszej polskiej operetki napisanej po II wojnie światowej, zatytułowanej Tajemnice Dedala, z muzyką łódzkiego kompozytora Czesława Aniołkiewicza.

Nazwa Teatr Muzyczny w Łodzi po raz pierwszy pojawiła się na stronie tytułowej programu do premierowego spektaklu musicalu Bal samotnych z librettem Jerzego Waldena, muzyką Tomasza Kiesewettera, w reżyserii Danuty Baduszkowej (23 kwietnia 1965 r.).

Na miano pierwszego dużego przeboju na scenie teatru zasłużyło przedstawienie operetki Sewastopolski walc rosyjskiego kompozytora Konstantego Listowa, które w 1966 r. obejrzało prawie 100 000 widzów. Drugim frekwencyjnym hitem była zrealizowana z dużym rozmachem w 1968 r. rewia Dziękuję ci, Ewo z muzyką Stanisława Renza i tekstami Jana Majdrowicza, w reżyserii Stanisławy Stanisławskiej – w  ciągu dziesięciu miesięcy odbyły się 142 przedstawienia, które obejrzało niemal 140 000 widzów. W 1974 r. do gustu łódzkiej publiczności przypadła komedia muzyczna Pchła w uchu według G. Feydeau, w adaptacji Antoniego Marianowicza, z muzyką Władysława Słowińskiego – może także za sprawą strip tease`u w drugim akcie... Powodzenie przedstawienia było tak duże, że MPK wprowadziło dodatkowe autobusy pośpieszne umożliwiające widzom szybki powrót do domu po spektaklu.

Jedną z najbardziej oryginalnych pozycji na scenie Teatru Muzycznego w Łodzi była wystawiona w 1975 r. operetka Figle Majsary, której libretto i muzyka nawiązywały do folkloru uzbeckiego. Niewiele później nastąpiło kolejne wydarzenie – odbyła się prapremiera współcześnie napisanej operetki; w 1979 r. łódzka inscenizacja Bossa austriackiego kompozytora Igo Hofstettera wyprzedziła wiedeńską, a kompozytor pojawił się osobiście na premierowym spektaklu.

Przedstawienia teatru mogli oglądać nie tylko łódzcy czy krajowi widzowie, ale i zagraniczni, podczas licznych wyjazdów zespołu. Jedno z najdłuższych tournées odbyło się w marcu 1992 r., kiedy to z przedstawieniem operetki Baron cygański Johanna Straussa łódzcy artyści odwiedzili Niemcy, Austrię, Luksemburg i Włochy. Na potrzeby tego wyjazdu specjalnie zbudowano efektowną, mobilną dekorację według pomysłu Anny Bobrowskiej-Ekiert.

Dwukrotnie łódzki Teatr Muzyczny konkurował z łódzkim Teatrem Wielkim – oba teatry w tym samym czasie wystawiły operetkę Wesoła wdówka F. Lehara: w roku 1992 i w roku 2005. W tym drugim przypadku spektakle premierowe odbyły się dzień po dniu, a na dodatek kilkoro śpiewaków wystąpiło na obu scenach.

W latach 2007–2011 odbył się generalny remont budynku teatru. Rozbudowano część skrzydła zachodniego, część frontową (od strony ul. Północnej) mieszczącą hall szatniowy i foyer dla widzów oraz część południową.

Powierzchnia całkowita teatru po remoncie to 10413,57 m2, z czego powierzchnia użytkowa to 6890,81 m2. Ilość miejsc na widowni teatru po remoncie: na parterze – 477, w tym 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz 35 straponteny; na balkonie – 375.

Podczas remontu, mimo braku własnej sceny, teatr zagrał 411 przedstawień w Łodzi oraz 99 w innych miastach. Przedstawienia w Łodzi obejrzało prawie 100 000 widzów.

Zespół w sezonie 2016/2017

SOLIŚCI

SOLIŚCI WSPÓŁPRACUJĄCY

AKTORZY WYSTĘPUJĄCY GOŚCINNIE

  • Przemysław Pawłowski
  • Szymon Pejski
  • Anna Kędroń
  • Marta Burdynowicz
  • Oksana Terefenko
  • Adam Bytomski
  • Agnieszka Nastarowicz
  • Dagmara Przybylska
  • Daniel Kulczyński
  • Dawid Pelowski
  • Grzegorz Kliś
  • Jarosław Pałka
  • Karol Lizak
  • Krzysztof Dzwoniarski
  • Marta Ławska
  • Marcin Sosiński
  • Michał Lacheta
  • Paulina Janczaruk
  • Paweł Pochyluk
  • Piotr Lewicki
  • Rafał Łysak
  • Andrzej Róg (Grupa Rafała Kmity)
  • Arkadiusz Lipnicki (Grupa Rafała Kmity)
  • Dariusz Starczewski (Grupa Rafała Kmity)
  • Kajetan Wolniewicz (Grupa Rafała Kmity)
  • Karol Wolski (Grupa Rafała Kmity)
  • Katarzyna Chlebny (Grupa Rafała Kmity)
  • Marcel Wiercikowski (Grupa Rafała Kmity)
  • Tadeusz Kwinta (Grupa Rafała Kmity)
  • Tadeusz Zięba (Grupa Rafała Kmity)

WYSTĘPUJĄCE DZIECI (WSPÓŁPRACA)

  • Wiktoria Woźnicka
  • Marysia Przybylska
  • Antosia Lewińska
  • Wiktoria Jajkiewicz
  • Paweł Szymański
  • Aleksander Pająk
  • Sara Aziz
  • Hania Markowska
  • Julka Jędruch
  • Jonasz Prusisz
  • Karol Szymczakowski
  • Karolina Czerczak
  • Krysia Lechańska
  • Noemi Szymczakowska
  • Oliwia Aziz
  • Ola Gabrysiak
  • Oliwier Majewski

SOPRANY

  • Anna Drechsler
  • Agata Ostrowska
  • Elżbieta Lechańska
  • Katarzyna Jankowska-Wójcik
  • Patrycja Lenarczyk-Onasz
  • Ludmiła Mansweld (współpraca - Kraina uśmiechu)

ALTY

  • JUSTYNA KOPISZKA
  • Ewa Pietras
  • Dominika Czarnecka
  • Katarzyna Smoleń
  • Renata Jankowska

TENORY

  • Grzegorz Twardowski
  • Maciej Kubalczyk
  • Marek Prusisz
  • Piotr Rosik

BASY

  • Bogdan Sokołowski
  • Dawid Sobczyk
  • Czesław Drechsler
  • Janusz Bernat
  • Waldemar Wojtowicz
  • Michał Hajduk (współpraca)

SOLIŚCI

KORYFEJE

ZESPÓŁ BALETOWY

  • Kinga Szewczuk
  • Aleksandra Fiet
  • Agata Bednarska
  • Anna Głowacka (asystent)
  • Magdalena Tonn
  • Konstantin Popow
  • Marek Tkaczyk (współpraca)
  • Tomasz Ziółek (współpraca)
  • Karol Kosiba
  • Beata Brożek (pedagog baletu)
  • Iwona Pietruszyńska (pedagog baletu)
  • Bogusław Bigos (akompaniator baletu)

AKROBACI W SPEKTAKLU JESUS CHRIST SUPERSTAR

  • Radosław Grzanka (współpraca)
  • Tomasz Zieliński (współpraca)

DYRYGENCI

  • Michał Kocimski
  • Elżbieta Tomala-Nocuń
  • Dariusz Różankiewicz (współpraca)
  • Bolesław Rawski (współpraca)
  • José Maria Florêncio (współpraca-kierownictwo muzyczne w spektaklu Jesus Christ Superstar)
  • Marcin Wolniewski (współpraca)

I SKRZYPCE

  • Joanna Binkowska (koncertmistrz)
  • Krzysztof Wójcikowski
  • Wojciech Jagiełło
  • Małgorzata Pniak
  • Łukasz Jóźwicki (współpraca)

II SKRZYPCE

  • Małgorzata Gołaszewska (współpraca)
  • Paweł Kornacki
  • Magdalena Janiak (współpraca)
  • Sylwia Misiak (współpraca)

ALTÓWKI

  • Anna Święch
  • Julianna Kryska
  • Dorota Stera (współpraca)

WIOLONCZELE

  • Grażyna Kopytek (inspektor orkiestry)
  • Tomasz Kaprot
  • Stefan Ślęczkowski (współpraca)

KONTRABASY

  • Andrzej Okraska
  • Bartosz Stępień

FLETY

  • Aleksandra Strasińska
  • Urszula Kubacka

OBOJE

  • Jakub Onasz
  • Paweł Żebrowski
  • Zofia Sybilska-Sierant (współpraca)

ROŻEK ANGIELSKI

  • Jakub Onasz
  • Paweł Żebrowski

KLARNETY, SAKSOFONY

  • Mariusz Grzelak
  • Tomasz Żeno
  • Artur Modrzejewski

FAGOT

  • Arkadiusz Jóźwiak (współpraca)

WALTORNIE

  • Fryderyk Bodzianowski (współpraca)
  • Krzysztof Durczewski (współpraca)
  • Piotr Grzywiński (współpraca)

TRĄBKI

  • Wojciech Wolniak
  • Bernard Zdonek
  • Damian Michaluk (współpraca)
  • Mirosław Dudek (współpraca)
  • Szymon Kamorowski (współpraca)

PUZONY

  • Paweł Lisiecki
  • Marcin Wojsznarowicz
  • Radosław Szulc (współpraca)
  • Emil Nocuń (współpraca)

TUBA

  • Marcin Wojsznarowicz

PERKUSJA

  • Ewa Bieżan
  • Ignacy Brzezicki
  • Piotr Pietrzak (współpraca)
  • Radosław Bolewski (współpraca)
  • Małgorzata Baranowska (współpraca)

FORTEPIAN, INSTRUMENTY KLAWISZOWE, PIANISTKI KOREPETYTORKI SOLISTÓW

  • Katarzyna Sajdak-Widera
  • Magdalena Brzezińska
  • Danuta Antoszewska (współpraca)
  • Małgorzata Zając (współpraca)
  • Michał Zarych (współpraca)

HARFA

  • Helena Stiksová-Padkowska (współpraca)
  • Anna Kłos (współpraca)

GITARY

GITARA BASOWA

  • Andrzej Okraska
  • Bartłomiej Lewandowski (współpraca)

REALIZATORZY ŚWIATŁA

  • Wojciech Pietrzyk
  • Remigiusz Ristok
  • Adam Zamana
  • Ryszard Rybczyński
  • Marek Czajkowski

REALIZATORZY DŹWIĘKU

  • Łukasz Zachwieja
  • Krzysztof Olejniczak
  • Robert Pawlak

OBSŁUGA TECHNICZNA

  • Jacek Żyliński (zastępca kierownika technicznego)
  • Piotr Knopp
  • Marek Zientalak
  • Paweł Wąsowski
  • Robert Rześny
  • Jan Pawłowski
  • Ryszard Orylski
  • Sławomir Kaźmierak
  • Stefan Ciekański
  • Jacek Augustyniak
  • Jerzy Szymczak

GARDEROBIANI

  • Krystyna Chorąży
  • Angelika Pietrzyk
  • Bogumiła Pypno
  • Grażyna Jaworska
  • Jolanta Defińska
  • Robert Sarnecki

PLASTYK

  • Jerzy Mika

PRACOWNIA KRAWIECKA

  • Róża Barylska
  • Jolanta Potoniec
  • Teresa Owczarek
  • Elżbieta Adamowicz

PRACOWNIA PERUKARSKO-FRYZJERSKA

  • Małgorzata Strzelczyk
  • Grażyna Wachińska (nakrycia głowy)
  • Barbara Rosik
  • Teresa Rogula (współpraca)
  • Małgorzata Pelikant
  • Małgorzata Pawenta-Olczak
  • Beata Nowak
  • Krystyna Kołodyńska (administrator bezpieczeństwa informacji (współpraca))
  • Jarosław Raf (specjalista ds. zamówień publicznych)
  • Mariola Werbolewska (samodzielne stanowisko ds. kancelaryjnych)
  • Jolanta Romanowska (starszy inspektor ds. BHP)
  • Maria Cypel (samodzielne stanowisko ds. pracowniczych)

DZIAŁ SPRZEDAŻY BILETÓW I OBSŁUGI WIDZÓW

  • Ewa Włodarczyk
  • Monika Nockowska
  • Gabriela Zajfert

DZIAŁ PROMOCJI I REKLAMY

  • Katarzyna Potyralska - Stach
  • Krzysztof Karbowiak
  • Ryszard Czajka

DZIAŁ KSIĘGOWOŚCI

  • Małgorzata Kwikert (zastępca głównego księgowego)
  • Jadwiga Makowska
  • Marzena Wolska
  • Jadwiga Olczak
  • Bożena Musiałek
  • Jolanta Bujalska
  • Zenona Balcerska

BIBLIOTEKARZ MUZYCZNY

  • Barbara Łuczak

MAGAZYN KOSTIUMÓW

  • Małgorzata Oleszczyk

DZIAŁ TECHNICZNO-GOSPODARCZY

  • Tomasz Wnukowski (spec. ds. informatyki)
  • Ewa Sitek
  • Jan Głębski
  • Roman Magin
  • Małgorzata Grotowska
  • Waldemar Zakrzewski

Historia teatru muzycznego w Łodzi

Teatr Muzyczny w Łodzi to pierwszy powojenny i przez jakiś czas jedyny teatr muzyczny w Polsce, który kontynuował tradycję Teatru Komedii Muzycznej „Lutnia” z Wilna. Swoją działalność rozpoczął w 1945 r. Pierwszą premierę dał przy ul. Nawrot 27, a wkrótce siedzibą teatru – na okres 19 lat – stał się budynek przy ul. Piotrkowskiej 243. W 1964 r. przekazano teatrowi gmach przy ul. Północnej 47/51, obecną siedzibę. Teatr Muzyczny w Łodzi, noszący wcześniej nazwę Państwowa Operetka w Łodzi, upowszechniał polską kulturę muzyczną (utwory Tomasza Kiesewettera, Piotra Hertla, Władysława Szpilmana, Józefa Elsnera, Jerzego Wasowskiego, Henryka Czyża, Ludomira Różyckiego), a także światową (obok utworów klasyków, takich jak Johann Strauss czy Jacques Offenbach, wystawiano także dzieła Cole`a Portera, George`a Gershwina i Johna Kandera).

Wśród wielu pracujących w Teatrze Muzycznym w Łodzi dyrygentów należy wymienić nazwiska Karola Stryi, Wacława Geigera, Henryka Debicha, Beaty Ambros, Rajmunda Ambroziaka, Henryka Czyża, Andrzeja Hundziaka, Tadeusza Kozłowskiego, Macieja Niesiołowskiego, Macieja Pawłowskiego, Olgierda Straszyńskiego, Bohdana Wodiczki, Mieczysława Wojciechowskiego, a wśród reżyserów – Bolesława Fotygo-Folańskiego, Romana Sykały, Janusza Rzeszewskiego, Laco Adamika, Danuty Baduszkowej, Marii Fołtyn, Jerzego Woźniaka, Bogdana Hussakowskiego, Antoniego Majaka, Marcela Kochańczyka, Wojciecha Adamczyka, Jana Szurmieja, Andrzeja Żarneckiego i Waldemara Zawodzińskiego.

W ciągu siedemdziesięciu lat działalności Teatr Muzyczny w Łodzi dał ponad dwieście premier, wystawiając operetki, musicale, komedie muzyczne, wodewile, rewie i bajki muzyczne. Obecnie teatr jest instytucją kultury, która służy mieszkańcom całego regionu łódzkiego, daje przedstawienia także w wielu polskich miastach poza regionem, m.in. w Warszawie (w Sali Kongresowej). Często również pokazuje swoje spektakle na festiwalach, m.in. na Europejskim Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy i Festiwalu Teatrów Muzycznych w Gdyni, od wielu lat odbywa także zagraniczne tournées po Niemczech, Holandii i Belgii, występując w prestiżowych salach, m.in. w Filharmonii Berlińskiej, ICC – Centrum Kultury w Berlinie i Koenigin Elisabethzaal w Antwerpii.

Wirtualna wycieczka po teatrze

Serwis używa informacji zapisanych za pomocą plików cookie oraz innych rozwiązań informatycznych, pozwalających na dostosowanie treści do potrzeb użytkownika oraz w celach statystycznych.. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody na ich zapisywanie, należy opuścić stronę lub zmienić w przeglądarce ustawienia dotyczące cookies. Szczegółowe informacje można znaleźć w naszej polityce cookies.